رنگ سال ۲۰۲۳ انتخاب شد: Viva Magenta 18-750

رنگ سال ۲۰۲۳ انتخاب شد: Viva Magenta 18-750

رنگ سال ۲۰۲۳ انتخاب شد: Viva Magenta 18-750 نماد قدرت، شجاعت،جسارت و سرزندگی

                                            رنگ سال 2023

موسسه رنگ پنتون در دو دهه گذشته رنگ های سال را شناسایی کرده است. انتخاب آنها برای سال 2023 سایه ای از سرخابی است.  سال 2023 سال سرخابی است. این را مؤسسه رنگ پنتون، موسسه مشاوره معتبری که بیش از دو دهه است هر سال به عنوان "رنگ آن" نامگذاری می کند، می گوید. آخرین انتخاب آن چیزی نیست جز Viva Magenta 18-750، که آن را به عنوان "سایه ای که ریشه در طبیعت دارد از خانواده قرمز و بیانگر سیگنال جدیدی از قدرت" توصیف می کند.  کلمات دیگری که این شرکت برای مشخص کردن رنگ - و در نتیجه، لحظه فرهنگی فعلی - استفاده می‌کند شامل قدرتمند، توانمند، برق‌زا، بدون مرز، جسور و فراگیر است. می‌گوید: «ویوا سرخابی شجاع و نترس و رنگی تپنده‌ای است که شور و نشاط آن جشنی شاد و خوش‌بینانه را ترویج می‌کند و روایتی جدید می‌نویسد».

 

به مدت دو دهه است که شرکت پنتون، رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب می‌کند و بسیاری از افراد هم برای اینکه مطابق ترند روز باشند، دکوراسیون منزل، لباس و… خود را متناسب با آن رنگ تنظیم می‌کنند. امسال هم مثل هر سال دیگر، رنگی جذاب با نام ویوا مجنتا به عنوان رنگ سال انتخاب شد؛ رنگی که ریشه در طبیعت دارد و مفهوم جدیدی از قدرت، جسارت، شور و هیجان و توانمندی را روایت می‌کند.

در روانشناسی رنگ‌ها، هر رنگ مظهر و نماد چیزی است؛ رنگ‌ها تاثیر مستقیمی روی روحیه‌ی انسان می‌گذارند و این اثر بخشی اثبات شده است. رنگ سال ۲۰۲۳ هم نماد شجاعت است و نترس بودن را به افراد القا می‌کند. اگرچه شاید سلیقه‌ها باعث تفاوت معنای درک شده از یک رنگ شوند اما مرجع جهانی رنگ، ویوا مجنتا را منبع انرژی، شور و نشاط می‌بیند.

برخی از افراد معتقد هستند رنگ قرمز به آن شکل خاصی که ویوا مجنتا توصیف می‌کند، از لحاظ فنی نباید وجود داشته باشد چرا که هیچ طول موجی مطابق با آن یافت نشده است. اما در کتاب تطبیق رنگ‌های پنتون (دهه ۱۹۶۰)، از این رنگ به عنوان «تن قرمز-زرشکی ظریفی که تعادلی بین رنگ گرم و سرد ارائه می‌دهد» یاد شده است.

     

                                        رنگ سال 1402

علاوه بر این‌ها، رنگ سال ۲۰۲۳ یک مؤلفه‌ی روانی و عاطفی نیز دارد. پنتون معتقد است در دوره‌ی کنونی که افراد مختلف جهان از طریق فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند، پیوند آن‌ها مستحکم‌تر و فراتر از نژاد و قومیت و… شده است. در این بین، ویوا مجنتا جسارت و سرگرمی، اعتماد به نفس و انسانیت را متعادل می‌کند تا این پیوند قدرتمندتر، مستحکم‌تر و معنادارتر شود. در واقع تلاش دارد زندگی غالب امروزی یعنی زندگی دیجیتالی را با آنچه که در گذشته بیشتر وجود داشته، یعنی زندگی طبیعی ادغام کرده و تعادلی زیبا را پدید بیاورد.

همانطور که در بالا هم اشاره شده، Viva Magenta برگرفته از طبیعت است؛ متخصصان پنتون در انتخاب این رنگ، تمایل فزاینده‌ی مردم به نگهداری گل و گیاه در خانه را هم مد نظر داشته‌اند. این شرکت باور دارد پایان بیماری همه‌گیر و خطرناک کرونا بار دیگر فرصتی را به وجود آورده تا انسان با طبیعت آشتی کرده و به سرزندگی و حیات اهمیت بیشتری بدهد. این رنگ همچنین یک کشش قدرتمند بین انسان و طبیعیت به وجود می‌آورد و به او یادآور می‌شود که زندگی همچنان در جریان است و باید امیدوار بود و از این نعمت بزرگ به خوبی مراقبت کرد. امید است با حس و حالی که این رنگ در ذهن و وجود انسان ایجاد می‌کند، او به این آگاهی برسد که باید رابطه‌ی بهتری با طبیعت ایجاد کرده و به خوبی از آن مراقبت کند.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.